Sezamki Amki ToGO trzymane w dłoni podczas wycieczki w lesie

Czy sezamki są zdrowszą wersją słodyczy?

Sezamki są przykładem słodkiej, chrupiącej przekąski, która dzięki dużej zawartości nasion sezamu, jest także zdrowsza. Sezamki są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, białka oraz żelaza, magnezu czy cynku, które dobroczynnie wpływają na nasz organizm. Jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego, a przy tym zdrowego – sezamki są wyborem idealnym, bo oprócz pysznego smaku dostarczą nam także witamin i substancji odżywczych.

Udostępnij na Facebook’u:

Share on facebook

Czym jest sezam?

Sezam to małe ziarenka dobroczynnie wpływające na naszą urodę. Nazywany jest również  „przyprawą bogów”, a jednocześnie jest to jedna z najstarszych przypraw znanych ludzkości, która swoim delikatnym, orzechowym smakiem nadaje wyrazistości wielu potrawom.  Zalicza się  on także do tzw. superfoods, czyli produktów smacznych i bogatych w minerały.

Co zawiera w sobie sezam?

Nasiona sezamu są prawdziwą skarbnicą składników odżywczych i mineralnych. Jest on bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych (np. omega-6 i omega-3). Zawiera też bardzo wiele cennych witamin m.in. A, E oraz te z grupy B, a ponadto około 50% jego składu to wartościowe, zdrowe kwasy. Co ciekawe, ma w składzie także lecytynę, która dzięki swoim właściwościom pozytywnie wpływa na nasze skupienie i pamięć, dlatego sprawdzi się idealnie w okresie wzmożonego wysiłku umysłowego.

A jakie jeszcze wartości i witaminy znajdziemy w sezamie?  

  • Magnez i witaminy z grupy B – zmniejsza uczucie znużenia i zmęczenia
  • Wapń – przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi, wpływa na zdrowie kości,
  • Potas i fosfor – regulują ciśnienie krwi,
  • Cynk – poprawia wygląd cery,
  • Miedź – działa przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie,
  • Żelazo – pozytywnie wpływa na właściwości krwi,
  • Ryboflawina –  pomaga w funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • Błonnik –  reguluje procesy trawienne,
  • Białko – jest źródłem energii.

Ze względu na swoje właściwości i zawarte witaminy, sezam wykazuje pozytywne działanie dla naszego organizmu, jak np.:

Obniża poziom złego cholesterolu

Ze względu na to, że jest źródłem witaminy E i zawiera kwasy tłuszczowe omega-6, zapobiega odkładaniu się cholesterolu oraz zwiększa elastyczność skóry.

Poprawia koncentrację

Ziarna sezamu są bogate w wiele cennych składników, jak np. lecytyna, która wspomaga koncentrację. Wykazuje ona pozytywny wpływ na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego, pomaga przyswajać informacje czy wpływa na zwiększenie skupienia. Zalecana jest w okresach wzmożonej aktywności umysłowej. Podobne właściwości wykazuje zawarty w sezamie magnez.

Łagodzi bezsenność

Jednym z bardzo istotnych mikroelementów w kontekście snu jest tryptofan, który należy do grupy aminokwasów. Nie jest on wytwarzany przez nasz organizm, dlatego musi być dostarczany wraz z pożywieniem – np. w postaci sezamków.

Dba o zdrowie kości

Sezam zawiera wapń, który wzmacnia nasze zęby oraz kości. Zapobiega także osteoporozie. Co ciekawe, w sezamie znajdziemy więcej wapnia niż w mleku czy jajkach.

Czy są jakieś przeciwwskazania do jedzenia sezamu?

Choć z założenia sezam to samo zdrowie, warto wiedzieć, że jest on alergenem. Dlatego osoby, które są uczulone na jego nasiona, powinny dokładnie czytać informacje, np. na etykietach i wykluczyć ten składnik ze swojej diety. Należy unikać także potraw i produktów, do których używa się ziaren sezamu, jak np.

  • Olej sezamowy,
  • Tahini,
  • Hummus,     
  • Sushi, sałatki z sezamem,    
  • Warzywa w panierce z sezamu.

Są to jednak dość rzadkie sytuacje, a sezam jest prawdziwym źródłem wartości odżywczych – błonnika, białka, wapnia czy fosforu, które poprawiają zdrowie organizmu.

Ile kalorii ma sezam?

Sezam, jak i produkty z niego wytwarzane są kaloryczne, ale bardzo odżywcze i bogate w witaminy. W 100 g sezamu znajduje się około 48-50 g tłuszczu oraz około 570 kcal. Nie należy się jednak martwić – sezam spożywany z umiarem przyniesie jedynie korzystne efekty. A to właśnie dzięki zawartości tak wielu cennych wartości odżywczych. Warto więc wykorzystać jego możliwości w kuchni i dodawać do sałatek, posypać nim kanapki czy użyć jako zdrowszej panierki do mięs. Można go wykorzystać także do pieczenia chleba czy ciasteczek. Możemy zjeść go również w postaci wartościowej przekąski, czyli sezamków.

Idealna przekąska? Sezamki

Nie trzeba rezygnować ze słodkich przekąsek, aby jednocześnie zjeść coś słodkiego i dostarczyć do organizmu wartościowe składniki. Np. sezamki są bardzo „poręcznym” rozwiązaniem, które warto mieć w pobliżu na wypadek „energetycznego spadku”. Co ważne – zamiast cukru, zawierają one dużo miodu. Szukając czegoś do przegryzienia, a przy tym dbając o swoją sylwetkę, należy zwracać uwagę na skład produktu. Warto sięgać po sezamki, które dodatkowo są źródłem błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych, a przy tym nie zawierają glutenu.

Jak widać, istnieją przekąski, które są jednocześnie zdrowe i smaczne. Sięgnij po Amki Superfoods i połącz przyjemne z pożytecznym.