Właściwości odżywcze sezamu infografika

Jakie są właściwości odżywcze sezamu?

Sezam to roślina znana człowiekowi od wielu wieków. Zastosowanie ziaren sezamu oraz oleju sezamowego zmieniało się na przestrzeni lat, wciąż jednak wykorzystywane są one głównie kulinarnie. Sezam charakteryzuje się nie tylko doskonałym smakiem - według danych dietetycznych sezam zawiera wiele wartości odżywczych, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Do najpopularniejszy odmian należą - sezam biały, czarny i sezam indyjski. Dlaczego warto uwzględnić sezam w naszej codziennej diecie? Jakie informacje są kluczowe w kontekście spożywania sezamu?

Udostępnij na Facebook’u:

Share on facebook

Sezam to roślina znana człowiekowi od wielu wieków. Zastosowanie ziaren sezamu oraz oleju sezamowego zmieniało się na przestrzeni lat, wciąż jednak wykorzystywane są one głównie kulinarnie. Sezam charakteryzuje się nie tylko doskonałym smakiem – według danych dietetycznych sezam zawiera wiele wartości odżywczych, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Do najpopularniejszy odmian należą – sezam biały, czarny i sezam indyjski. Dlaczego warto uwzględnić sezam w naszej codziennej diecie? Jakie informacje są kluczowe w kontekście spożywania sezamu?

Ziarna sezamu i olej sezamowy- bogactwo witamin

Sezam zaliczamy do produktów, który w swym składzie zawiera witaminy z grupy B (B2, B3, B12), które korzystnie wpływają na pracę układu nerwowego. Do ich głównych zadań należy łagodzenie napięcia nerwowego. Ponadto pozwalają utrzymywać pozytywny nastrój, dobre samopoczucie i sprawność intelektualną.

Ważnym składnikiem ziaren sezamu są również przeciwutleniacze i witamina E1. Ich główną funkcją neutralizowanie tzw. wolnych rodników, których nadmiar negatywnie wpływa na kondycję skóry i stanowi jeden z głównych powodów powstawania przebarwień, podrażnień i zmarszczek. Dlatego olej sezamowy i sezam to składniki często wykorzystywane do w produkcji maseczek do twarzy.

Sezam – właściwości korzystne dla układu pokarmowego

Sezam ze względu na zawartość błonnika2, stanowi doskonałe wsparcie dla systemu trawiennego. Wśród głównych korzyści wynikających z odpowiedniej podaży błonnika należy wymienić m.in. regulowanie wypróżnień, poprawę perystaltyki jelit, obniżenie poziomu cukru we krwi, spowolnienie przyswajania tłuszczu przez organizm czy regulowanie pracy jelita grubego.

Fitosterole zawarte w sezamie a krążenie

Wśród istotnych składników odżywczych zawartych w sezamie znajdują się fitosterole3, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu krwionośnego. Przede wszystkich pozwalają uregulować ciśnienie krwi u osób zmagających się z nadciśnieniem oraz obniżają poziom tzw. złego cholesterolu we krwi4. Właściwości fitosteroli minimalizują ponadto ryzyko występowania zmian miażdżycowych.

Olej i nasiona sezamu zawierają fosfor

Właściwości zdrowotne sezamu warto rozpatrywać również w kontekście znajdującego się w nim fosforu. Cenne właściwości tego składnika dotyczą przede wszystkim naszego szkieletu – ponad 80 proc. fosforu w naszym organizmie znajduje się w kościach. Dlatego odpowiednia podaż fosforu jest niezbędna, aby utrzymać ich kondycję i odpowiednią siłę.

Jego niedobór może z kolei doprowadzić do powstania wielu negatywnych konsekwencji zdrowotnych – wśród których warto wymienić m.in. zwiększone ryzyko wystąpienia i rozwoju tzw. krzywicy dorosłych (osteomalacji), czyli choroby polegającej na rozmiękaniu kości. Dodatkowo niedobór fosforu może być przyczyną bólu mięśni, stawów, a także obniżenia ogólnej odporności.

Nasiona sezamu – bogate źródło wapnia5

W nasionach sezamu znajduje się także wapń – korzystny dla pracy układu szkieletowanego. Pozwala on na skuteczniejsze eliminowanie chorób, takich jak: reumatoidalne zapalenia stawów6 oraz osteoporoza. Przyczynia się ponadto do szybszego powrotu do zdrowia w przypadku kontuzji sportowych – zwłaszcza złamań, zwichnięć czy skręceń stawów.

Sezam – źródło dobroczynnego cynku

Wartości odżywcze nasion sezamu uzupełnia również cynk, który jest odpowiedzialny za wiele procesów w naszym organizmie. Przede wszystkim korzystnie wpływa na naszą odporność.

Kluczowa jest ponadto rola jaką cynk pełni w kontekście urody – m.in. paznokci i włosów. Osoby zmagające się z jego niedoborem mogą być bardziej narażone na pojawienie się zmian trądzikowych, łuszczycy, przesuszanie naskórka, rozstępy, wypadanie włosów i kruchość paznokci. Skóra wykazuje wówczas tendencję do szybszego starzenia się.

Ziarna sezamu – wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych7

Głównym składnikiem oleju i nasion sezamu są tłuszcze, wśród których nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) są niezbędne do prawidłowej pracy całego naszego organizmu.

Dzielą się na dwie główne grupy wielonienasycone (m.in. omega-6 i omega-3) oraz jednonienasycone (m.in. kwas krotonowy czy oleinowy). Niestety, organizm człowieka potrafi samodzielnie wytworzyć jedynie kwasy z drugiej grupy, natomiast wielonienasycone musimy dostarczać samodzielnie podczas posiłków.

NNKT pełnią wiele istotnych funkcji zdrowotnych, wśród których wymienić możemy m.in.: minimalizowanie ryzyka występowania cukrzycy, pozytywny wpływ na koncentrację, pamięć, skupienie i pracę mózgu oraz poprawa jakości skóry, paznokci i włosów. Ponadto wspierają pracę układu krążenia, regulując wysokość ciśnienia tętniczego.

Jak wprowadzić sezam do codziennej diety?

Sezam nie należy do składników popularnych w polskiej kuchni, jednak nasiona coraz częściej znajdują zastosowanie podczas przygotowania potraw – np. sezam łuskany. Jeżeli nie chcemy wprowadzać sezamu do repertuaru dodatków w naszej kuchni, istnieje możliwość, aby połączyć przyjemne z pożytecznym. Możliwość tę dają przekąski sezamowe – m.in. sezamki AMKI TO GO czy chałwa (wytworzona z ziaren sezamu zmielonych do postaci tahini). To doskonała propozycja dla osób, którzy nie lubią gotować lub poszukują sposobów, aby dostarczyć sezam do organizmu w prosty i wygodny sposób. AMKI TO GO i chałwa Unitop sprawdzą się zarówno podczas spotkania przy kawie, jako propozycja drugiego śniadania czy przekąska regeneracyjna po treningu lub w trakcie spływu kajakowego czy wycieczki rowerowej..


1 https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/zimowy-alfabet-odpornosci

2 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/77037,ktore-produkty-zywnosciowe-zawieraja-blonnik

3 https://pulsmedycyny.pl/zywnosc-funkcjonalna-wzbogacona-o-sterole-i-stanole-roslinne-obniza-stezenie-cholesterolu-976062

4 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/136300,9-zrodel-zdrowych-tluszczow-w-twojej-diecie,2

5 https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/karmienie-piersia/91602,odzywianie-mamy-karmiacej

6 https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/zadbaj-o-sprawne-stawy

7 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/136300,9-zrodel-zdrowych-tluszczow-w-twojej-diecie,2