Jakie słodycze dla dzieci wybrać?

Wielu rodziców maluchów trwa w silnym postanowieniu, by ich dzieci nie jadły słodyczy. O ile u najmłodszych restrykcyjną dietę łatwo utrzymać, to jednak z czasem mogą pojawić się problemy. Jak wytłumaczyć kilkulatkowi, że nie dostanie słodkiej przekąski, gdy widzi w parku rówieśnika gryzącego ze smakiem batonik? A może dla dobra wszystkich nie rezygnować całkowicie ze słodyczy, tylko nauczyć się wybierać te zdrowsze. Podpowiadamy, jakie słodycze wybrać i jak je podawać.

Dlaczego pozwalać dzieciom na zdrowsze słodkości?

Nie uchronimy naszego dziecka przed znajomością słodyczy. Współczesny świat wypełniony reklamami w telewizji i internecie oraz nieograniczoną dostępnością produktów w sklepach sprawia, że nie warto ich zakazywać. Rodzice doskonale wiedzą, że w ciągu życia niestety bardzo często sprawdza się zasada “zakazany owoc najlepiej smakuje”.
Zamiast stosować rygorystyczne zakazy, które rzadko będą skuteczne w dłuższej perspektywie czasu, nauczymy siebie, a potem wiedzę o rozsądnym podejściu do kwestii słodyczy, przekażemy dziecku, by wiedziało co jest złe, a co dobre. Wypracujmy zdrowe nawyki, które pozwolą dzieciom dokonywać słusznego wyboru nie tylko w domu pod okiem rodziców, gdy są małe, ale też poza nim, gdy dorosną i zmierzą się z pokusą na szkolnej przerwie, w sklepie lub na przyjęciu.

Sezamki na trawniku obok piłki do siatkówki

Czym kierować się w wyborze słodyczy dla dzieci?

Dziecko zna smak słodki od urodzenia. Już mleko mamy ma przyjemny posmak, a potrafi zmieniać go w zależności od diety, którą stosuje karmiąca. Potem maluchy poznają delikatną słodycz zawartą w sokach i owocach. Wraz z rozszerzaniem jadłospisu podajemy dziecku do jedzenia kisiel, budyń, serki homogenizowane, a nawet biszkopty czy domowe lody.

Poznanie słodkiego smaku raz sprawia, że dziecko chętnie chce wracać do tego przyjemnego uczucia. Co jednak zrobić, gdy nasza pociecha zechce zjeść “coś słodkiego”? W jaki sposób rozpoznać zdrowsze słodycze?

Najważniejsze są składniki zawarte w danej przekąsce. Pamiętajmy, że im krótsza lista, tym lepiej; tzw. czysta etykieta to termin używany w przemyśle spożywczym, podkreślający, że produkt jest naturalny i nie zawiera sztucznych dodatków. Należy również zwrócić uwagę na wartość odżywczą produktu. Ważna jest nie tylko ilość kalorii, ale również ich „jakość”, czyli mniejsza proporcja tych „pustych” kalorii. Co oznacza, że lepszym wyborem będą słodycze dostarczające dodatkowych korzyści, takich jak błonnik, białko, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały – komentuje Celina Kinicka, dietetyk.

Wskaźniki kaloryczności odpowiednie do danego wieku zawsze znajdziesz i możesz sprawdzić w Internecie, na specjalnie do tego dedykowanych stronach.

Cukier w diecie dziecka. Jakie jest zapotrzebowanie?

Zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze jest zależne przede wszystkim od wieku, ale także od takich czynników jak płeć czy ilość aktywności fizycznej. Bez wątpienia cukru też nie może zabraknąć w diecie dziecka. Najważniejszy jest umiar i zdrowy rozsądek, bo jego nadmiar może prowadzić do próchnicy, przyczyniać się do otyłości, cukrzycy, a nawet problemów z sercem czy koncentracją.
Nie jest łatwo trzymać się wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia, ponieważ cukier znajduje się w wielu produktach, niekoniecznie muszą to być słodycze, jego zawartość odnaleźć można w napojach, jogurtach, płatkach śniadaniowych, a nawet wędlinach. Jednak za bezpieczną dawkę cukru, którą może przyjąć dziecko, uznaje się 24 gramy na dobę, czyli około 5,5 łyżeczek dziennie. Dla porównania 100-gramowa mleczna tabliczka czekolady zawiera go ok. 52 g.

Amki Superfoods sezamki z jagłami

Dlaczego sięgać po zdrowe słodycze?

Co nasze młode pociechy uwielbiają najbardziej? Słodkie napoje, czekoladę, różnego rodzaju batoniki, kolorowe cukierki, lody… można wymieniać bez końca. Czym zastąpić słodkości, gdy Ciebie lub dziecko najdzie po prostu nieoczekiwana chęć na czekoladę?

Wielu rodziców często zadaje mi pytanie nt. substytutów tradycyjnych słodkich przekąsek i napojów dla swoich dzieci. Istnieje wiele zdrowszych alternatyw, które możemy oferować naszym pociechom. Należą do nich przede wszystkim owoce oraz samodzielnie wykonane z nich soki, oczywiście bez dodatku cukru. Do propozycji możemy zaliczyć ponadto musli lub płatki kukurydziane z mlekiem lub alternatywne przekąski np. na bazie sezamu, który zawiera wiele korzystnych mikroelementów i witamin, niezbędnych w prawidłowym rozwoju dzieci – komentuje Celina Kinicka, dietetyk.

Warto również wprowadzać do codziennej diety alternatywne substancje słodzące. Wśród nich znajdziesz: stewię, ksylitol, syrop klonowy lub daktylowy, miód, melasą czy erytrytol.

Dlaczego sezamki to świetna alternatywa zdrowszych słodyczy dla dzieci?

Naładowane sezamem, chrupiące sezamki Amki TO GO to doskonała propozycja dla rodziców, którzy poszukują zdrowszych alternatyw słodyczy dla swoich pociech. Sezam, który stanowi podstawę sezamków jest źródłem błonnika, wielu ważnych mikroelementów i witamin, a także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT niezbędnych w prawidłowym rozwoju dziecka. Firma w tym sezonie wprowadza do swojej oferty kilka nowych smaków – w czekoladzie, w polewie jogurtowej, z chia i bez dodatku cukru. Zwiększony zakres chrupiących wariantów sezamków Amki TO GO sprawi, że każde dziecko z pewnością odnajdzie swój ulubiony smak i nie będzie tęsknić za innymi słodyczami.