Sezam w miseczce Amki ToGo & Amki Superfoods

Sezam – dlaczego warto włączyć go do codziennej diety?

Sezam to roślina oleista znana człowiekowi od blisko 3 tys. lat. Na przestrzeni wieków jego nasiona znalazły szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym na całym świecie - wykorzystywany był zarówno do produkcji oleju sezamowego, pasty zwanej tahini, przekąsek, jak i jako dodatek do innych potraw. Ta jednoroczna roślina posiada wiele odmian w zależności od regionu występowania. Wśród nich wyróżniamy m.in. sezam biały, czarny czy indyjski. Nasiona sezamu wykazują właściwości zdrowotne i lecznicze, ponieważ są źródłem białka, a także błonnika, mają wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także zawierają wiele witamin i mikroelementów m.in. wapń, fosfor, potas.

Udostępnij na Facebook’u:

Share on facebook

Sezam – bogactwo wartości odżywczych i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT)1

Nasiona sezamu zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dzielą się na dwie grupy – jednonienasycone (np. kwas oleinowy) oraz wielonienasycone (np. omega-3 oraz omega-62). Posiadają one pozytywny wpływ na nawilżanie skóry, wykazując działanie antywirusowe i antybakteryjne.

Olej sezamowy stosowany jest również jako dodatek do maseczek antytrądzikowych, a witamina E pozwala zwalczać przebarwienia. Nasiona pozwalają również uzupełnić podaż wapnia, którego niedobór jest jednym z głównych czynników wpływających na łamliwość paznokci. Dodatkowo przeciwutleniacze – sezamol i sezaminol – opóźniają proces starzenia się skóry.

Sezam zawiera błonnik pokarmowy3 i białko

Jednym z kluczowych składników ziaren sezamu jest błonnik. Zmniejsza on poziom złego cholesterolu we krwi oraz wpływa na tzw. profil lipidowy (zawartość trójglicerydów, cholesterolu całkowitego, lipoprotein – których poziom określa ryzyko wystąpienia problemów metabolicznych). Błonnik wspiera ponadto prawidłową przemianę materii i pracę układu pokarmowego.

Warto wspomnieć, że jest to produkt całkowicie bezglutenowy. W sezamie znajdują się również mikroelementy (m.in. bogactwo białka i wapnia4), których spożywanie jest pomocne przy zwalczaniu takich dolegliwości, jak: złamania kości, osteoporoza czy reumatoidalne zapalenie stawów.

Nasiona sezamu – duża zawartość witamin

Ziarna zawierają wiele istotnych mikroelementów – niezbędnych w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Wśród nich znajdują się m.in. fosfor5, wapń, żelazo6, mangan, selen, cynk, magnez, potas oraz witaminy z grupy B, A i E7. Warto pokreślić, że w sezamie znajduje się bardzo dużo aminokwasów, dzięki czemu wartości odżywcze tego produktu są bardzo łatwo przyswajalne przez organizm, dzięki czemu wpływają korzystnie na zdrowie.

Sezam i olej sezamowy – korzyści dla układu krążeniowego

Dodatkowo stanowi źródło fitosteroli, które pełnią istotną funkcję w naszym organizmie – m.in. regulują pracę układu krążenia, ponieważ pozwalają minimalizują ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz przyczyniają się do obniżenia ciśnienia krwi.

Właściwości lecznicze sezamu przy bezsenności

Wysoka jakość snu znacząco wpływa na nasze zdrowie. Dla osób, które zmagają się z tym problemem polecane jest wzbogacenie posiłków o nasiona sezamu ze względu na wysoką zawartość tryptofanu8. Składnik ten nie jest wytwarzany przez nasz organizm, dlatego musi być dostarczany wraz z posiłkami. Jego głównym zadaniem jest m.in. budowanie odporności na stres, korzystny wpływ na działanie układu nerwowego oraz regulowanie zasypiania i poprawa regeneracji podczas snu.

Sezam w codziennej diecie – wartości odżywcze oleju i ziaren

Ziarna sezamu stosowane są w kuchni na wiele różnych sposobów podczas przygotowania posiłków. Stosowane są jako smaczny dodatek m.in. do pieczywa, jako panierka do dań mięsnych, a prażone ziarna stanowią nieodłączny element pysznych sałatek oraz sosów. Choć ich stosowanie nie jest bardzo popularne w naszym kraju, Polacy coraz częściej eksperymentują kulinarnie, poszukują inspiracyjnych przepisów i stosują nietypowe, oryginalne połączenia i wariacje smakowe. Należy jednak pamiętać o rozsądnym stosowaniu nasion sezamu – są one bowiem bardzo odżywcze oraz… kaloryczne – 100 gramów tej rośliny zawiera ponad 520 kcal.

Sezam w formie przekąski

Sezam i olej z niego wytworzony nie stanowi podstawowego asortymentu w polskich domach, jednak warto go stosować ze względu na jego dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Okazją do połączenia przyjemnego z pożytecznym są zdrowsze słodkie przekąski stworzone ze starannie wyselekcjonowanych ziaren sezamu – np. sezamki lub batony sezamowe (np. AMKI TO GO oraz AMKI SUPERFOODS), które w swoim składzie zawierają ponadto ekspandowane ziarna zbóż. Dzięki temu nie musi rezygnować z doskonałego, słodkiego smaku, a jednocześnie zachowamy wszelkie istotne składniki odżywcze.

AMKI TO GO oraz AMKI SUPERFOODS dostępne są w wygodnych i poręcznych formach, bez problemu zmieszczą się w torebce lub plecaku, dlatego możemy sięgnąć po nie w każdej sytuacji. Dodatkowo doskonale smakują, a cienkie i niezwykle chrupiące plasterki zapewniają dodatkowe, wyjątkowego doznania zmysłowe.


1 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/136300,9-zrodel-zdrowych-tluszczow-w-twojej-diecie,2

2 https://pulsmedycyny.pl/zimowe-sniadanie-dla-aktywnych-892469

3 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/77037,ktore-produkty-zywnosciowe-zawieraja-blonnik

4 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_w_chorobach/75727,dieta-dla-osob-doroslych-z-nietolerancja-laktozy

5 https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/karmienie-piersia/91602,odzywianie-mamy-karmiacej

6 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_w_chorobach/123404,dieta-w-niedokrwistosci-z-niedoboru-zelaza

7 https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/zimowy-alfabet-odpornosci

8 https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/258611,czy-dieta-wegetarianska-dostarcza-niezbednej-ilosci-bialka